hits

5 tips for dempe stsuget.

  • 04.04.2018 - 14:11

Etter psken og overfloden av godteri og stsaker har jeg ikke noe problem med kjenne p stsuget som plutselig dukker opp. Det er verst midt p dagen, og utover kvelden. Trangen til hente en sjokoladebit, eller hente meg en neve med potetgull er stor. Nedenfor har jeg skrevet ned fem punkter som fungerer gang etter gang.

Jeg er ikke noe ernringsfysiolog. Jeg er ikke en av de som har satt seg inn i kosthold og alt rundt det. Ikke er jeg den spreke typen som tar meg en joggetur eller treningskt nr stsuget melder sin ankomst. Dette er mine personlige erfaringer som fungerer for meg. Det er ikke hende at noe av dette fungerer for akkurat deg.

 

  • Puss tennene. Dette er kanskje et av de beste tipsene jeg har komme med nr ingen ting fungerer. Mat smaker sjeldent godt rett etter man har pusset tennene, s ta deg en tur p badet og puss i vei. Tyggegummi med mintsmak har ogs samme virkning hvis det ikke passer seg pusse tennene der du er.

 

  • Drikk vann. Noen ganger kan stsuget forveksles med at du er trst. Prv drikk et par glass vann fr du kjenner om stsuget gir seg. Husk at man skal drikke 1-2 liter vann i lpet av dagen, s kanskje det bare er kroppen som minner deg p ta et glass vann?

 

  • Spis noe. Er det lenge siden du har spist? Kanskje blodsukkeret er litt lavt? Rundt lunsjtider dukker stsuget opp. I stedet for stupe inn i skapet hvor sjokoladen ligger lnner det seg heller lage et knekkebrd eller en brdskive med noe godt, en frisk smoothie eller energibar. Jeg la ut en oppskrift for litt siden p energibar som dere kan finne ved trykke HER.

 

 

  • Sukkerfrie pastiller. Noen ganger trenger man ikke s mye fr stsuget roer seg. Etter jeg la om kostholdet har jeg ftt ynene opp for sukkerfrie pastiller. Utvalget bare vokser, og man finner de i alle butikker. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men jeg syntes pastiller med lakris smak hjelper mer p stsuget enn andre smaker.

 

 

  • Finn p noe. Ofte kan det vre s enkelt som at kroppen kjeder seg som igjen vekker stsuget. Erfaringsmessig s varer ikke stsuget like lenge som nr man er sulten eller trst. Sm ting som rydde bort klr, g en liten tur, eller ta ut av oppvaskmaskinen kan hjelpe p stsuget.

 

 

Hva hjelper deg nr stsuget kommer? Er det noen av tipsene ovenfor som fungerer for deg ogs?

9 ting du kan gjre en kald vinterdag. (Lav puls)

  • 03.11.2017 - 17:38

 

Denne listen er forbeholdt alle vi som ikke kan dra ut p caf, dra p toppturer, eller oppdage de hemmelige plassene i byen vi bor i nr vi kjeder oss. Denne er til alle dere som av en eller annen grunn ikke har like lett for komme dere ut, eller sliter med smerter, lite energi, eller det psykiske. Grunnen til at det stopper opp p ni forslag er rett slett fordi dette er liste over ting jeg selv kunnet gjort, og da stopper det tydeligvis helt opp etter punkt nummer ni. 

 


 

∞ Ta bilder 

Du trenger verken speilrefleks eller softboks for ta bilder, du kan bare ta frem mobilen fra lommen bruke den. Ikke trenger du ndvendigvis en gang pne dren for og trykke p utlseren. Det er alltid noe man kan ta bilde av, enten det er katta eller den stygge figuren du fikk av sstra til grandtanta di p faren din sin side en jul da du var fem r. Og til slutt det morsomste. Nemlig redigering og finpussing av bildet! Selv er jeg en stor fan av appene snapspeed, VSCO og picmonkey.  

 

∞ Se en film / serie 

Smaken er som baken og spesielt nr det kommer til filmer og serier, s her str alt faller p hva du liker best. 

 

∞ G en tur ut

" Alt er bedre enn ingenting " , et fint sitat som alle br ha i bakhodet.  Kommer du ikke lengre enn til verandaen er det greit. Orker du g en tur p flere timer er det ogs helt greit. Personlig merker jeg stor forskjell p de morgenene som starter med en tur sammen med bikkja og de morgenene hvor Oliver er p overnattingsbesk. 

 

∞ Lage noe godt spise 

Enten du er typen som lager fruktsalat eller i mitt tilfelle alt som er godt med sukker/sjokolade p er det alltid litt ekstra deilig sette seg ned nyte maten man har laget selv. Hvis du er ekstra snill kan du ogs vurdere dele den med noen andre. 

 

∞ Finne nye flgere p instagram

Morsomt, underholdende, sjokkerende, skremmende, motiverende, umotiverende, inspirerende. Trenger jeg komme med flere beskrivelser her n. Du har alt fra ste dyr, mat (som man ikke br flge s mange av), sminke osv. Listen er lang, men her er noen av mine favoritter.  For verken finne stsaker eller katter kan dere ske opp @tonje.pettersen.

 

∞ Skru av alt av lyder nyte stillheten

Har du ikke prvd dette fr er det virkelig p tide gjre noe med det! Meditering, yoga og alt man kan stappe inn i samme kategori er ikke noe for meg enda, men jeg fler ikke at jeg er s langt unna nr alt blir helt stille rundt meg. PS: Til alle dere som har dyr, unger og andre levende vesener som lager undvendig mye sty, pass p at de ligger sover fr dere setter i gang! 

 

∞ Oppdage nye sanger p spotify 

  

  

 

∞ Les en bok 

Selv er jeg ikke den som setter meg ned med en god bok s fort jeg fr muligheten, men det er jo dermed ikke sagt at du ikke liker lese. Hvis du har en god bok anbefale s legg gjerne igjen en kommentar nedefor. 

∞ Sett deg ned skriv. 

Det kan vre alt mulig. Skriv det frste kapittelet i den bok du alltid har drmt om skrive. Skriv ned alle mlene du har for det neste ret. Skriv et dikt, eller et brev til noen du er glad i. Eller skriv et brev til alle du hater.


 

Siden jeg tydeligvis ikke klarer gjre mer enn ni ting nr jeg har lite gjre, s lurer jeg flt p hva deres punkt nummer 10 hadde blitt. 

 

 

Hvordan lage en GIF til bloggen

  • 08.02.2017 - 15:38

I stedet for og bare bruker bilder i innleggene kan GIF gi en fin variasjon til bloggen. Denne mten er enkel, gratis og tar heller ikke lange tiden. Eksempel p innlegg der jeg har brukt GIF i stedet for bilde kan dere finne i innlegget under her. 

Det frste du trenger er en liten videosnutt p noen sekunder. Det skal ikke vre en video som viser hverdagen din minutt for minutt! Nr du har ftt lagt inn videoen p pcen gr du inn HER  .

For lage en ny GIF trykker du p "Upload" verst til hyre p siden.

Nr du har kommet s langt str det ganske greit forklart p siden hva du skal gjre. Du skal finne den videoen du nsker s dra den med deg over til nettsiden og slippe den i den store bl boksen midt p siden. Hvis du gjr det riktig vil du se videoen din som vist under. 



 

Under GIF`en din vil du n kunne endre blant annet startpunkt i videoen, nr den skal avslutte starte p nytt igjen, og du kan ogs sette p en liten tekst hvis du nsker dette. Nr du er fornyd blar du helt nederst p side trykker der det str " Create GIF". Hvis du har gjort alt riktig s langt vil du f opp dette bildet her: 


 

N er GIF`en din ferdig og klar til deling. Her fungerer det p samme mte som med deling av YouTube videoer. Kopier "Iframe Embed" adressen trykk p HTML av/p helt nederst i innlegget ditt. 

 

N er det bare kopiere inn adressen og endre strrelsen p videoen ettersom hvor stor strrelse du har p bloggen. Tallene som skal endres er de som er markert p bildet under. Nr du er ferdig trykker du bare p HTML av/p knappen en gang til s er du tilbake i innlegget ditt igjen. 

I innlegget vil det bare se ut som en hvit tom firkant, men s fort du trykker p publiser eller forhndshvisning vil GIF`en din bli synlig som dere ser under her.  


 

Hper dere forstr forklaringen og hvis det er noe du ikke skjnte ovenfor er det bare skrike ut. 

 

-------------------------♥-------------------------

For f de siste oppdateringene p bloggen frst kan dere flge meg HER

 

 

 

Tonje Pettersen

Mitt navn er Tonje, jeg er 25 r fra Drammen som trenger f litt liv i de sm gr. Det kommer ikke til bli noe rosablogg, men man skal aldri si aldri. Kanskje jeg en dag sitter skriver om restylan og den nye vesken min til 8000...

Kontakt meg

tope_93@hotmail.com

Flg meg

Follow
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no