hits

5 tips for å dempe søtsuget.

  • 04.04.2018 - 14:11

Etter påsken og overfloden av godteri og søtsaker har jeg ikke noe problem med å kjenne på søtsuget som plutselig dukker opp. Det er verst midt på dagen, og utover kvelden. Trangen til å hente en sjokoladebit, eller hente meg en neve med potetgull er stor. Nedenfor har jeg skrevet ned fem punkter som fungerer gang etter gang.

Jeg er ikke noe ernæringsfysiolog. Jeg er ikke en av de som har satt seg inn i kosthold og alt rundt det. Ikke er jeg den spreke typen som tar meg en joggetur eller treningsøkt når søtsuget melder sin ankomst. Dette er mine personlige erfaringer som fungerer for meg. Det er ikke hende at noe av dette fungerer for akkurat deg.

 

  • Puss tennene. Dette er kanskje et av de beste tipsene jeg har å komme med når ingen ting fungerer. Mat smaker sjeldent godt rett etter man har pusset tennene, så ta deg en tur på badet og puss i vei. Tyggegummi med mintsmak har også samme virkning hvis det ikke passer seg å pusse tennene der du er.

 

  • Drikk vann. Noen ganger kan søtsuget forveksles med at du er tørst. Prøv å drikk et par glass vann før du kjenner om søtsuget gir seg. Husk at man skal drikke 1-2 liter vann i løpet av dagen, så kanskje det bare er kroppen som minner deg på å ta et glass vann?

 

  • Spis noe. Er det lenge siden du har spist? Kanskje blodsukkeret er litt lavt? Rundt lunsjtider dukker søtsuget opp. I stedet for å stupe inn i skapet hvor sjokoladen ligger lønner det seg å heller lage et knekkebrød eller en brødskive med noe godt, en frisk smoothie eller energibar. Jeg la ut en oppskrift for litt siden på energibar som dere kan finne ved å trykke HER.

 

 

  • Sukkerfrie pastiller. Noen ganger trenger man ikke så mye før søtsuget roer seg. Etter jeg la om kostholdet har jeg fått øynene opp for sukkerfrie pastiller. Utvalget bare vokser, og man finner de i alle butikker. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men jeg syntes pastiller med lakris smak hjelper mer på søtsuget enn andre smaker.

 

 

  • Finn på noe. Ofte kan det være så enkelt som at kroppen kjeder seg som igjen vekker søtsuget. Erfaringsmessig så varer ikke søtsuget like lenge som når man er sulten eller tørst. Små ting som å rydde bort klær, gå en liten tur, eller ta ut av oppvaskmaskinen kan hjelpe på søtsuget.

 

 

Hva hjelper deg når søtsuget kommer? Er det noen av tipsene ovenfor som fungerer for deg også?

9 ting du kan gjøre en kald vinterdag. (Lav puls)

  • 03.11.2017 - 17:38

 

Denne listen er forbeholdt alle vi som ikke kan dra ut på cafè, dra på toppturer, eller oppdage de hemmelige plassene i byen vi bor i når vi kjeder oss. Denne er til alle dere som av en eller annen grunn ikke har like lett for å komme dere ut, eller sliter med smerter, lite energi, eller det psykiske. Grunnen til at det stopper opp på ni forslag er rett å slett fordi dette er liste over ting jeg selv kunnet gjort, og da stopper det tydeligvis helt opp etter punkt nummer ni. 

 


 

∞ Ta bilder 

Du trenger verken speilrefleks eller softboks for å ta bilder, du kan bare ta frem mobilen fra lommen å bruke den. Ikke trenger du nødvendigvis en gang å åpne døren for og trykke på utløseren. Det er alltid noe man kan ta bilde av, enten det er katta eller den stygge figuren du fikk av søstra til grandtanta di på faren din sin side en jul da du var fem år. Og til slutt det morsomste. Nemlig redigering og finpussing av bildet! Selv er jeg en stor fan av appene snapspeed, VSCO og picmonkey.  

 

∞ Se en film / serie 

Smaken er som baken og spesielt når det kommer til filmer og serier, så her står alt å faller på hva du liker best. 

 

∞ Gå en tur ut

" Alt er bedre enn ingenting " , et fint sitat som alle bør ha i bakhodet.  Kommer du ikke lengre enn til verandaen er det greit. Orker du gå en tur på flere timer er det også helt greit. Personlig merker jeg stor forskjell på de morgenene som starter med en tur sammen med bikkja og de morgenene hvor Oliver er på overnattingsbesøk. 

 

∞ Lage noe godt å spise 

Enten du er typen som lager fruktsalat eller i mitt tilfelle alt som er godt med sukker/sjokolade på er det alltid litt ekstra deilig å sette seg ned å nyte maten man har laget selv. Hvis du er ekstra snill kan du også vurdere å dele den med noen andre. 

 

∞ Finne nye følgere på instagram

Morsomt, underholdende, sjokkerende, skremmende, motiverende, umotiverende, inspirerende. Trenger jeg komme med flere beskrivelser her nå. Du har alt fra søte dyr, mat (som man ikke bør følge så mange av), sminke osv. Listen er lang, men her er noen av mine favoritter.  For å verken finne søtsaker eller katter kan dere søke opp @tonje.pettersen.

 

∞ Skru av alt av lyder å nyte stillheten

Har du ikke prøvd dette før er det virkelig på tide å gjøre noe med det! Meditering, yoga og alt man kan stappe inn i samme kategori er ikke noe for meg enda, men jeg føler ikke at jeg er så langt unna når alt blir helt stille rundt meg. PS: Til alle dere som har dyr, unger og andre levende vesener som lager unødvendig mye støy, pass på at de ligger å sover før dere setter i gang! 

 

∞ Oppdage nye sanger på spotify 

  

  

 

∞ Les en bok 

Selv er jeg ikke den som setter meg ned med en god bok så fort jeg får muligheten, men det er jo dermed ikke sagt at du ikke liker å lese. Hvis du har en god bok å anbefale så legg gjerne igjen en kommentar nedefor. 

∞ Sett deg ned å skriv. 

Det kan være alt mulig. Skriv det første kapittelet i den bok du alltid har drømt om å skrive. Skriv ned alle målene du har for det neste året. Skriv et dikt, eller et brev til noen du er glad i. Eller skriv et brev til alle du hater.


 

Siden jeg tydeligvis ikke klarer å gjøre mer enn ni ting når jeg har lite å gjøre, så lurer jeg fælt på hva deres punkt nummer 10 hadde blitt. 

 

 

Hvordan lage en GIF til bloggen

  • 08.02.2017 - 15:38

I stedet for og bare bruker bilder i innleggene kan GIF gi en fin variasjon til bloggen. Denne måten er enkel, gratis og tar heller ikke lange tiden. Eksempel på innlegg der jeg har brukt GIF i stedet for bilde kan dere finne i innlegget under her. 

Det første du trenger er en liten videosnutt på noen sekunder. Det skal ikke være en video som viser hverdagen din minutt for minutt! Når du har fått lagt inn videoen på pcen går du inn HER  .

For å lage en ny GIF trykker du på "Upload" øverst til høyre på siden.

Når du har kommet så langt står det ganske greit forklart på siden hva du skal gjøre. Du skal finne den videoen du ønsker å så dra den med deg over til nettsiden og slippe den i den store blå boksen midt på siden. Hvis du gjør det riktig vil du se videoen din som vist under. 



 

Under GIF`en din vil du nå kunne endre blant annet startpunkt i videoen, når den skal avslutte å starte på nytt igjen, og du kan også sette på en liten tekst hvis du ønsker dette. Når du er fornøyd blar du helt nederst på side å trykker der det står " Create GIF". Hvis du har gjort alt riktig så langt vil du få opp dette bildet her: 


 

Nå er GIF`en din ferdig og klar til deling. Her fungerer det på samme måte som med deling av YouTube videoer. Kopier "Iframe Embed" adressen å trykk på HTML av/på helt nederst i innlegget ditt. 

 

Nå er det bare å kopiere inn adressen og endre størrelsen på videoen ettersom hvor stor størrelse du har på bloggen. Tallene som skal endres er de som er markert på bildet under. Når du er ferdig trykker du bare på HTML av/på knappen en gang til så er du tilbake i innlegget ditt igjen. 

I innlegget vil det bare se ut som en hvit tom firkant, men så fort du trykker på publiser eller forhåndshvisning vil GIF`en din bli synlig som dere ser under her.  


 

Håper dere forstår forklaringen og hvis det er noe du ikke skjønte ovenfor er det bare å skrike ut. 

 

-------------------------♥-------------------------

For å få de siste oppdateringene på bloggen først kan dere følge meg HER

 

 

 

Tonje Pettersen

Mitt navn er Tonje, jeg er 25 år fra Drammen som trenger å få litt liv i de små grå. Det kommer ikke til å bli noe rosablogg, men man skal aldri si aldri. Kanskje jeg en dag sitter å skriver om restylan og den nye vesken min til 8000...

Kontakt meg

tope_93@hotmail.com

Følg meg

Follow
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no