hits

5 tips for å dempe søtsuget.

  • 04.04.2018 - 14:11

Etter påsken og overfloden av godteri og søtsaker har jeg ikke noe problem med å kjenne på søtsuget som plutselig dukker opp. Det er verst midt på dagen, og utover kvelden. Trangen til å hente en sjokoladebit, eller hente meg en neve med potetgull er stor. Nedenfor har jeg skrevet ned fem punkter som fungerer gang etter gang.

Jeg er ikke noe ernæringsfysiolog. Jeg er ikke en av de som har satt seg inn i kosthold og alt rundt det. Ikke er jeg den spreke typen som tar meg en joggetur eller treningsøkt når søtsuget melder sin ankomst. Dette er mine personlige erfaringer som fungerer for meg. Det er ikke hende at noe av dette fungerer for akkurat deg.

 

  • Puss tennene. Dette er kanskje et av de beste tipsene jeg har å komme med når ingen ting fungerer. Mat smaker sjeldent godt rett etter man har pusset tennene, så ta deg en tur på badet og puss i vei. Tyggegummi med mintsmak har også samme virkning hvis det ikke passer seg å pusse tennene der du er.

 

  • Drikk vann. Noen ganger kan søtsuget forveksles med at du er tørst. Prøv å drikk et par glass vann før du kjenner om søtsuget gir seg. Husk at man skal drikke 1-2 liter vann i løpet av dagen, så kanskje det bare er kroppen som minner deg på å ta et glass vann?

 

  • Spis noe. Er det lenge siden du har spist? Kanskje blodsukkeret er litt lavt? Rundt lunsjtider dukker søtsuget opp. I stedet for å stupe inn i skapet hvor sjokoladen ligger lønner det seg å heller lage et knekkebrød eller en brødskive med noe godt, en frisk smoothie eller energibar. Jeg la ut en oppskrift for litt siden på energibar som dere kan finne ved å trykke HER.

 

 

  • Sukkerfrie pastiller. Noen ganger trenger man ikke så mye før søtsuget roer seg. Etter jeg la om kostholdet har jeg fått øynene opp for sukkerfrie pastiller. Utvalget bare vokser, og man finner de i alle butikker. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men jeg syntes pastiller med lakris smak hjelper mer på søtsuget enn andre smaker.

 

 

  • Finn på noe. Ofte kan det være så enkelt som at kroppen kjeder seg som igjen vekker søtsuget. Erfaringsmessig så varer ikke søtsuget like lenge som når man er sulten eller tørst. Små ting som å rydde bort klær, gå en liten tur, eller ta ut av oppvaskmaskinen kan hjelpe på søtsuget.

 

 

Hva hjelper deg når søtsuget kommer? Er det noen av tipsene ovenfor som fungerer for deg også?

buroysfoto

04.04.2018 kl. 15:21
Veldig flotte tips :)

Tonje Pettersen

04.04.2018 kl. 15:23
Takk :)

Siri Alvær

05.04.2018 kl. 00:21
Kjempegode tips, mye av dette som hjelper meg!:-)
Tonje Pettersen

Mitt navn er Tonje, jeg er 25 år fra Drammen som trenger å få litt liv i de små grå. Det kommer ikke til å bli noe rosablogg, men man skal aldri si aldri. Kanskje jeg en dag sitter å skriver om restylan og den nye vesken min til 8000...

Kontakt meg

tope_93@hotmail.com

Følg meg

Follow
Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no